Je gewicht in balans
Je gewicht in balans
Wist U Dat...

verschillende soorten broodbeleg met de kcal, het kan enorm verschillen, kijkmaar:  kcal geldt alleen voor het beleg, brood komt er nog bij.

1 snee brood met cottage cheese 18 kcal, de koning onder slank beleg, weinig vet weinig calorien.

1 snee brood met  kipfilet                 19 kcal, bron van proteinen.

1 snee brood met stroop                  35 kcal, soms samenstelling appels en peren, bron van beetje ijzer.

1 snee brood met jam                      38 kcal, meestal bij traditionel jam bestaat de helft uit suiker, toch slanker dan chocoldebeleg.

1 snee brood met filet american    48 kcal, slanker dan veel vleeswaren soorten, snel aan bederf onderhevig.

1 snee brood met salami                 56kcal, veel vet, zout, smaakstoffen, weinig voedingsstoffen

1 snee brood met hagelslag          66 kcal, vaak extra suiker aan toegevoegd, gezonder is af en toe een stukje pure chocolade.

1 snee brood met JB kaas             73 kcal, bevat beetje zink, vit b12, en calcium, maar soms ook te veel zout en vet  (JB= jong belegen 48+).

1 snee brood met eiersalade        77kcal, smeuig, door de mayonaise, kant en klaar zit er ook allerlei toevoegingen bij.

 

 

 

 

Vitamines: wist u dit al!

Je ziet ze niet, proeft ze niet, toch zijn ze onontbeerlijk voor de gezondheid.

Ze zorgen er voor dat allerlei processen in je lichaam goed verlopen, van groei tot herstel, van weerstand tot beweging, gezichtsvermogen en enrgievoorziening.

Ons lichaam kan ze niet of nauwelijks zelf aanmaken, je bent dus aangewezen op voeding, om voldoende vitamines binnen te krijgen.

Betacaroteen, uit groente word deels omgezet in Vitamine A.

Vitamine D word aangemaakt in je huid onder invloed van zonlicht.

Darmbacterien maken vitamine K aan, heel belangrijk voor de bloedstolling.

Vitamine B12, zit alleen in dierlijke producten, zoals vlees, vis, eieren en zuivel.

Hoeveel je nu precies nodig hebt hangt af van: leeftijd, geslacht, huidskleur, en omstandigheden bijvoorbeeld zwangerschap.

De gezondheidsraad stelt voor alle groepen een ADH voor, dit is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Waarom is vitC een vitamine en calcium een mineraal, dit heeft te maken met de scheikundige samenstelling, vitamines zijn organische stoffen en afkomstig uit de levende natuur, en mineralen zijn anorganisch en komen uit de dode natuur.

Vitamines en mineralen leveren geen energie,  toch zijn ze betrokken bij de energievoorziening, ze helpen namelijk bij de omzetting van koolhydraten en vetten in energie.

Een vitamine D preparaat word aanbevolen voor zwangere vrouwen, kinderen tot 4 jaar, vrouwen vanaf 50 jaar, mannen vanaf 65 jaar, en voor iedereen met een donkere huidskleur.

Een supplement kun je het beste innemen tijdens de maaltijd, dan worden de stoffen beter opgenomen, samen met de andere voedingsstoffen.

Met het  ouder worden, verandert de stofwisseling ook, het lichaam heeft minder voeding nodig, alleen de behoeft aan vitamines veranderen niet, dus oudere mensen krijgen hoe gevarieert ze ook eten bijna altijd te weinig vitamines binnen

Kinderen vanaf 14 jaar hebben dezelfde vitamine behoefte als een volwassenen.

Meest bekende vitamines en hun werking:

  • Vitamine A (retinol)800microgram: immuunsysteem, huid, slijmvliezen, en gezichtsvermogen
  • Vitamine B1(thiamine) 1,1 miligram, energievoorziening,hartfunctie, zenuwstelsel en mentaal welbevinden.
  • Vitamine B2 (ribovlavine) 1,4 miligram, energie, zenuwstelsel, gezichtsvermogen, helpt bij vermoeidheid.
  • VitamineB3 (niacine) 16 miligram, energie, zenuwstelsel, huid, mentaal welbevinden, en vermoeidheid.
  • vitamineB5 (pantoheenzuur) 6 miligram, energie, mentaal functioneren, en vermoeidheid.
  • VitamineB6 (pyridoxine)1,4 miligram, immuunsysteem, hormonen, energie, zenuwstelsel.
  • Vitamine B11 (foliumzuur)200 microgram, immuunsysteem, celdeling, bloedaanmaak, mentaal.
  • Vitamine B12(cobalamine) 2,5 microgram, immuunsysteem, celdeling, zenustelsel, vermoeidheid, en energie.
  • VitamineC (Ascorbinezuur),80 milligram, immuunsysteem, energievoorziening, vermoeidheid, weerstand, huidbescherming.
  • VitamineD (cholecalciferol) 5 microgram, botten, gebit, opname van calcium en fosfor, spieren.
  • VitamineE (tocoferol) 12 milligram, bescherming DNA, eiwitten en vetten tegen oxidatieve schade.
  • VitamineK (fytomenadion) 75 microgram, bloeddstolling en botten.
  • VitamineH (Biotine) 50 microgram, energievoorziening, huid, haren slijmvleizen en zenuwstelsel.

WIST U DIT OVER BANANEN? (onderzoek afkomstig uit Engeland 2010)

Bananen bevatten 3 natuurlijke suikers, nl: sucrose, fructose en glucose, in combinatie met vezels geeft een banaan een directe energiestoot, 2 bananen leveren energie om 90 minuten te fitnessen.

Een banaan is topfruit onder de atleten, energie is echter niet het enige dat ze leveren, ze hebben een grote invloed op de gezondheid.

Bij een depressie kan een banaan zorgen dat iemand zich beter voelt,dit komt door de stof tryptofaan, dit is een sort proteine die het lichaam omzet in serotonine, dit stofje staat bekend om de stemming te verbeteren, en te ontspannen.

Bloedarmoede: een banaan heeft een hoog ijzergehalte, het stimuleert de aanmaak van heamoglobine in het bloed, en verbetert het zuurstoftransport.

Bloeddruk: een banaan bevat veel potassium, maar weinig zout, helpt perfect bij een hoge bloeddruk, de amerikaanse Food en Drug administration heeft toestemming gegeven om officieel te mogen claimen dat bananen het risico op verhoogde bloedruk en een beroerte vermindert.

Brein: 200 studenten uit Engeland hebben meegedaan tijdens examens, zij aten een banaan bij het ontbijt en de lunch, deze studenten bleven langer alert, en presteerden beter dan groep die geen bananen aten, dit zou komen door de stof potassium.

Constipatie (verstopping): een banaan is erg vezelrijk, kan juist bijdragen aan een goede darmwerking, en voorkomt verstopping, dit vaak in tegenstelling wat veel mensen denken.

Kater: snelle manier om er van af te komen, een milkshake met banaan en honing, de banaan kalmeert de maag, melk herbevochtigt de spijsvertering.

Brandend maagzuur: bananen hebben een natuurlijk zuurwerend effect op het lichaam.

Muggenbeet: Wrijf de beet in met binnenkant bananenschil, zwelling word tegengegaan, en de irritatie vermindert.

Zenuwen: Bananen bevatten veel B. vitamines, helpen om het zenuwstelsel te kalmeren.

Overgewicht: studies uit Oostenrijk brachten aan het licht dat werkdruk aanzet tot slechte eetgewoontes, zoals koek, chocolade en chips, ij onderzoek uitgevoerd onder 5000! mensen bleek dat ongezond en ongeremd eetgedrag kan worden voorkomen door regelmatig iets te eten met koolhydraten, waardoor bloedsuikergehalte stabiel blijft, een banaan als tussendoortje volstaat dan heel goed.

Roken: Bananen kunnen helpen bij het stoppen met roken, door d ehoge concentratie van vitamine B6 en B12, kan het helpen de verslaving te onderdrukken.

Stress: potassium is een mineraal dat de hartslag normaliseert, zuurstof naar de hersenen stuurt, en de waterbalans regelt. Bij stress stijgt het metabolismeniveau en vermindert potassium, dit kun je voorkomen door dagelijks een banaan te eten.

Beroerte: onderzoek in Engeland heeft aangetoond dat regelmatig een banaan eten, het risico op een beroerte met 40% kan dalen.

Banaan is een natuurlijke remedie tegen veel aandoeningen, het hele jaar verkrijgbaar.

Vergeleken met een appel bevat een banaan.

  • 4 keer zoveel proteine
  • 2 keer zoveel koolhydraten
  • 3 keer zoveel fosfor
  • 5 keer zoveel Vitamine A en ijzer
Privacy - Disclaimer - Copyright judith4balance.nl 2018 . Alle rechten voorbehouden. Realisatie: PS Design